Εισαγωγή στο Ακαδημαϊκό Λόγο

Κωδικός μαθήματος
1108
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Α
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται:

  • Να προσδιορίζουν τα γενικά χαρακτηριστικά και τα είδη του ακαδημαϊκού λόγου
  • Να είναι σε θέση να κάνουν παράφραση του πρωτότυπου
  • Να γνωρίζουν τα είδη ακαδημαϊκής γραφής (APA, AMA, κλπ.)
  • Να παράγουν ακαδημαϊκά κείμενα (γραπτά κυρίως αλλά και προφορικά)
  • Να επιμελούνται γλωσσικά τα ακαδημαϊκά κείμενα που παράγουν
  • Να είναι σε θέση να δομήσουν μια προφορική παρουσίαση και μετά να την παρουσιάσουν
  • Να συντάσσουν περίληψη επιστημονικού κειμένου
  • Να αναζητούν βιβλιογραφία και να τη διαχειρίζονται κατάλληλα στο πλαίσιο των εργασιών τους
  • Να τηρούν τους κανόνες δεοντολογίας που διέπουν τη συγγραφή επιστημονικών εργασιών
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος:

Το μάθημα εισάγει τον ακαδημαϊκό λόγο. Πραγματεύεται τις ποικίλες μορφές που αποκτά (είδη) όπως και τα χαρακτηριστικά τους σε επίπεδο περιεχομένου, τεκμηρίωσης, δομής, τεχνικό και γλωσσικό. Στο πλαίσιο του μαθήματος καλλιεργούνται, επιπλέον, δεξιότητες μελέτης και συγκρότησης ακαδημαϊκών κειμένων, κυρίως γραπτών αλλά και προφορικών, ενώ παρέχονται πληροφορίες για τη διαδικασία αξιολόγησης των εργασιών προς δημοσίευση όπως και για θέματα λογοκλοπής

Το μάθημα περιλαμβάνει τις εξής θεματικές ενότητες:

  • Παράφραση πρωτότυπου κειμένου
  • Είδη ακαδημαϊκού λόγου (κυρίως γραπτού): επιστημονικό άρθρο, πτυχιακή εργασία, αφίσα γραπτή παρουσίαση (poster), προφορική παρουσίαση επιστημονικής εργασίας (βάσει PowerPoint) κ.ά.
  • Περιεχόμενο ποικίλων ειδών επιστημονικού κειμένου και οργάνωσή του
  • Στοιχεία μορφής/μορφοποίησης: τύποι επιστημονικού κειμένου, βιβλιογραφικές αναφορές, πίνακες, γραφήματα, γλωσσική επεξεργασία/επιμέλεια κ.ά.
  • Περίληψη/Σύνοψη επιστημονικής εργασίας
  • Αναζήτηση βιβλιογραφίας (σε διαδικτυακές βάσεις δεδομένων κ.α.) και χρήση της
  • Θέματα δεοντολογίας, πνευματικά δικαιώματα, λογοκλοπή
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

39

Εκπαιδευτικές δραστηριότητες

13

Αυτοτελής προσωπική
μελέτη

23

Προετοιμασία
συμμετοχής στις γραπτές
εξετάσεις

50

Σύνολο μαθήματος

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Υποχρεωτικές εργασίες, ενδεικτικά:

Προφορική παρουσίαση άρθρου. Βαρύτητα: 50%.

Γραπτή εργασία σε άρθρο επιλογής των φοιτητών/φοιτητριών. Βαρύτητα: 50%.

Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνική

Οι σχετικές πληροφορίες ανακοινώνονται στο e-class του μαθήματος.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΔιανεμόμεΔιανεμόμενα συγγράμματα μέσω του συστήματος πολλαπλής βιβλιογραφίας

  • Ευδωρίδου, Έ., & Καρακασίδης, Θ. (2017). Ακαδημαϊκή γραφή (3η έκδ.). Θεσσαλονίκη: Τζιόλα.
  • Ζαφειρόπουλος, Κ. (2015). Επιστημονική έρευνα και συγγραφή εργασιών (2η έκδ.). Αθήνα: Κριτική.
  • Κουτσουλέλου-Μίχου, Στ. (2009). Όψεις του ακαδημαϊκού λόγου. Αθήνα: Gutenberg.
  • Λιαργκόβας, Π., Δερμάτης, Ζ., & Κομνηνός, Δ. (2019). Μεθοδολογία της έρευνας και συγγραφή επιστημονικών εργασιών. Θεσσαλονίκη: Τζιόλα.

Πρόσθετο διδακτικό υλικό

  • Λαγουμιντζής, Γ., Βλαχόπουλος, Γ., Κουτσογιάννης, Κ. 2015. Μεθοδολογία της έρευνας στις επιστήμες υγείας. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5356 [κυρίως το Κεφ. 8]

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

Accordion content.